سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برنامه «صبحونه» شبکه اصفهان؛

پرداختن به حوزه کودک و نوجوان ضروری است

حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در برنامه صبحونه استان اصفهان

مهدی رمضانی در برنامه «صبحونه» شبکه استانی اصفهان، گفت: اگر بخواهیم مسئله مطالعه یا خواندن را در کشور پیش ببریم، گریزی نداریم جز اینکه به حوزه کودک و نوجوان بپردازیم و فرزندانمان را کتابخوان کنیم؛ اتصال مدارس و کتابخانه ها، زمینه ساز و پیش برنده این موضوع است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان اصفهان میهمان برنامه صبحگاهی شبکه استانی اصفهان با عنوان «صبحونه» شد.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تبریک ایام ماه ربیع و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در ابتدای این برنامه به معرفی کتاب هایی در حوزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: کتاب «در کمین گل سرخ» به قلم استاد محسن مومنی شریف که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده، اثری جذاب، روان و خوش نوشت درباره شخصیت و زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی است و مطالعه آن را پیشنهاد می کنم. کتاب دیگری درباره شهید صیاد از سوی مرکز اسناد اسلامی منتشر شده که حاوی خاطرات ایشان است؛ با اینکه این کتاب با شهادت ایشان ناقص ماند، مجموعه ای خواندنی است که خواندن آن را به جوانان پیشنهاد می کنم. ما باید قدر آدم های بزرگ کشورمان را، در حوزه های مختلف، بیشتر بدانیم.
مهدی رمضانی در خصوص وضعیت سرانه مطالعه در ایران، گفت: صحبتی که در مورد سرانه مطالعه می شود؛ پیچیده است. ما در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حال کار روی موضوع خواندن هستیم که متفاوت با مطالعه است. واقعیت این است که بحث سرانه، بحث دقیقی نیست؛ آخرین آماری که از سوی همکاران سازمان صداوسیما بررسی و اعلام شده، حاکی از آن است که به طور میانگین هر ایرانی ۳۳ دقیقه در روز مطالعه می کند.

پرداختن به حوزه کودک و نوجوان ضروری است


وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم در بحث کتاب، موضوع گردش مالی و تعداد عناوین منتشره است. در سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در ایران منتشر شد که اگر کتاب های تجدید چاپ، کمک درسی و ادعیه را از این مجموعه کنار بگذاریم، باز هم تعداد قابل توجهی کتاب منتشر شده است؛ زمانی که این تعداد را در تیراژ منتشره و میانگین قیمت ضرب می کنیم، گردش مالی بزرگی را نشان می دهد. بنابراین گردش مالی در بازار کتاب، بیانگر به فروش رسیدن و خوانده شدن کتاب های منتشر شده است. علاوه بر این حوزه امانت کتاب نیز وضعیت مشابهی دارد. بر اساس آمار، به طور میانگین ماهانه حدود ۲۰۰ هزار کتاب امانت داده می شود.
رمضانی ادامه داد: در کژتابی های مسئله مطالعه، ذهنیت ما این است که غربی ها بیش از ما اهل مطالعه هستند؛ در صورتی که بر اساس آمار غربی ها، شرقی ها کتابخوان تر هستند؛ در واقع کتابخوان ترین مردم در هند، تایلند و کشورهای آسیایی هستند.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: در حال حاضر ما از مطالعه صرفا کتاب به سمت خواندن مواد خواندنی حرکت کرده ایم؛ یعنی خواندن تنها به کتاب محدود نمی شود. تفاوتی بین خواندن و مطالعه وجود دارد. بحمدالله سند ملی خواندن در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده و انشاالله به شورای عالی انقلاب فرهنگی راه می یابد تا ما مسئله خواندن را در کشور پیگیری کنیم.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مسئله خواندن را در کشور حل کنیم، باید بین مدارس و موضوع خواندن ارتباط برقرار کنیم و انشاءالله دانش آموزان ما در مدارس، فرصت خواندن داشته باشند.
مهدی رمضانی با اشاره به تولیدات مربوط به حوزه کودک و نوجوان، اظهار داشت: حجم تولیدات در حوزه کودک بسیار بالا است و در واقع رده کودک، از پرتولیدترین رده های کتاب محسوب می شود؛ اما متاسفانه در رده نوجوان بسیار ضعیف و فقیر هستیم. معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به عنوان سیاستگذار این حوزه و ما نیز در نهاد کتابخانه ها به عنوان یک مصرف کننده بزرگ به دنبال اصلاح مسئله و افزایش حجم تولیدات در حوزه نوجوان هستیم. ناشران و نویسندگان عزیز هم باید به این موضوع اهتمام داشته باشند. ما اگر بخواهیم مسئله مطالعه یا خواندن را در کشور پیش ببریم، گریزی نداریم جز اینکه به حوزه کودک و نوجوان بپردازیم و فرزندانمان را کتابخوان کنیم. اتصال مدارس و کتابخانه ها، زمینه ساز و پیش برنده این موضوع است. بچه ها پیش از رفتن به مدرسه، زمانی که تنها در کانون خانواده هستند، نسبت به زمانی که وارد مدرسه می شوند، بیشتر به کتاب خواندن اهتمام دارند؛ چراکه فرایند تحصیلی ما کودک را به سمت مطالعه آزاد سوق نمی دهد. کودک باید در مدرسه آموزش ببیند که چطور کتاب بخواند، تندخوانی کند، به محتوا برسد و باید بیاموزد که برای تکمیل اطلاعات خود به سراغ کتاب غیردرسی برود.

پرداختن به حوزه کودک و نوجوان ضروری است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به وضعیت کتابخانه های عمومی گفت: یکی از چیزهایی که مایه افتخار است، این است که ما شبکه کتابخانه ای گسترده ای در کشور داریم و از این لحاظ در منطقه اول، در آسیا در بین چند کشور اول و در دنیا در بین ۲۰ کشور برتر هستیم و این ها به برکت انقلاب بوده است. این شبکه دسترسی مردم را به کتاب آسان تر می کند. البته تا نقطه مطلوب، ایده آل و استاندارد هنوز فاصله هست اما از بسیاری از کشورها در وضعیت بهتری هستیم. امیدوارم به روزی برسیم که کتاب مسئله و دغدغه ما شود؛ آن نقطه، نقطه مطلوب است. مهدی رمضانی با اشاره به پرمخاطب ترین منابع، اظهار داشت: در حوزه فروش و همچنین امانت کتاب، پرمخاطب ترین رده، رده کودک و نوجوان و پس از آن رده های ادبیات، روانشناسی، شعر و داستان است. رمضانی در خاتمه مطالعه کتاب «خانوم ماه» از انتشارات به نشر، که روایتی جذاب از همسر شهید شیرعلی نیا از زندگی با این شهید است، را پیشنهاد کرد.

پرداختن به حوزه کودک و نوجوان ضروری است

پرداختن به حوزه کودک و نوجوان ضروری است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 13 =